Sådan træner du med en boksepude

Tænker du nogensinde over, hvordan professionelle boksere kommer i så fantastisk form? Ofte opnår de udelukkende deres definerede muskler og gode kondition gennem boksetræningen. Dvs. ingen fitnessmaskiner eller vægte, bare ren boksning. Så du skal bare have fat i en boksepude, hvis du selv vil i gang.

Boksning er en genial sportsgren, hvis du vil have større eller mere definerede muskler, opnå bedre forbrænding og komme i dit livs form. Det er træning af høj intensitet, hvor du virkelig får pulsen op, bruger hele kroppen og dermed får trænet alle muskler efterhånden som du mestrer de forskellige teknikker og slag.

Opbyg den rette teknik

Inden du starter på selve træning, er det dog afgørende, at du enten får en boksetræner- eller instruktør til at lære dig de rigtige teknikker. Har du ikke lige en boksetræner ved hånden, kan du også lære om teknikkerne via bøger, nettet eller træningsvideoer – det vigtigste er, at du gør dit forarbejde ordentligt. Hvis du starter boksetræningen uden at have styr på teknikken, er du i større risiko for at udvikle skader, og du vil få meget svært ved at din teknik, når først du har denne på rygraden.

Boksning er en genial sportsgren, hvis du vil have større eller mere definerede muskler, opnå bedre forbrænding og komme i dit livs form. Det er træning af høj intensitet, hvor du virkelig får pulsen op, bruger hele kroppen og dermed får trænet alle muskler efterhånden som du mestrer de forskellige teknikker og slag.

Når du har styr på grundteknikken, kan du gå i gang med træningen. Du skal tage dig gode tid til at opnå en god rutine. Målet er, at du skal kunne bokse en simuleret kamp bestående af 12 runder af 3 minutters varighed med pauser á 1 min mellem runderne.

Få styr på dine slag

Start med at øve dine straight punches, jabs, hooks og uppercuts i kombination, mens du bevæger dig rundt om boksepuden. Find et jævnt tempo, der passer dig, så du kan gennemføre runden. Gør dette i 3-4 runder.

Tag dernæst en runde, hvor du udelukkende fokuserer på at få kraft, fart og præcision i dine jabs. Derefter går du tilbage til en runde med en kombination af dine slag.

Du behøver ikke gennemføre 12 runder de første gange. Det er vigtigt at du først får føling med dine teknikker og får styr på tempoet. Når du har inde i en god rutine, kan du begynde at forlænge dine træningspas med flere runder.

Når du kan klare 12 runder med fokus på dine slag, kan du begynde at lege med variationer af tempo og kraft. Prøv at sætte tempoet op i de sidste 30 sekunder af hver runde og øv dig i at skifte tempo uden at måtte holde pause midt i en runde.

Kombinér spark og slag

Når du har styr på slagene og fodarbejdet, når ud bevæger dig rundt om boksepuden, kan du så småt begynde at opbygge dine sparketeknikker og gøre dem til en del af træningsrutinen.

Her får du et komplet træningsprogram, der både indeholder slag og spark. Bemærk: der er ingen pausen mellem nedenstående 8 øvelser. De skal tilsammen udgøre én runde.

  1. 5 low-kicks med højre ben
  2. 5 high-kicks med højre ben
  3. 5 low-kicks med venstre ben
  4. 5 high-kicks med venstre ben
  5. 20 slag – kombinér fx straight punches og jabs
  6. 5 venstre hooks
  7. 5 højre hooks
  8. 5 spark med knæet

Du kan kombinere ovenstående øvelser og kan desuden skifte øvelserne ud som det passer dig, hvis du fx vil fokusere på dine slag i én runde og spar i næste runde.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *